נבחרת פורטוגל

זו יכולה אולי להיות ההזדמנות האחרונה של אחד מגדולי השחקנים בעולם אי פעם, כריסטיאנו רונאלדו, לזכות ביורו, או בתואר כלשהו במדי הסלסאו. בעוד ארבע שנים יהיה CR7 בן 35, ומי יודע היכן יהיה. הוא שיחק כבר בנבחרת של 2004, שהופתעה 1-0 על ידי יוון בגמר היורו שאירחה. זכורה עדיין התמונה של רונאלדו הצעיר ממרר בבכי כשהמאמן הברזילאי לואיס פליפה סקולארי מנסה לנחם אותו.



אחרי שנפש מעט לפני היורו, נראה שרונאלדו מגיע בכושר שיא לאליפות, ואם הוא לא סובל מפציעה בירך, הנבחרת של פרננדו סנטוס תיבנה סביבו. סנטוס החליף את פאולו בנטו אחרי הפסד במחזור הראשון של המוקדמות מול אלבניה בבית, ומאז פורטוגל צברה שבעה ניצחונות רצופים עד סיום הטורניר.


פורטוגל היא לא רק רונאלדו. מדובר בנבחרת קומפקטית, עם כמה שחקנים שמשחקים כבר זמן רב ביחד כמו פפה, ריקרדו קראבליו בן ה־38, ז'ואאו מוטיניו, נאני, וגם כישרונות חדשים. הבלם חוסה פונטה מסאות'המפטון כבר בן 32 אבל גויס רק עכשיו כדי לחזק את ההגנה. הוא גדל עם רונאלדו בספורטינג ליסבון.



סנטוס, שניצח את כל משחקי הנבחרת במוקדמות על חודו של שער אחד, הזמין גם כמה מכישרונות העתיד של פורטוגל כמו רנאטו סאנצ'ס שחתם בבאיירן מינכן, וויליאם קראבליו (ספורטינג ליסבון), אנדרה גומס (ולנסיה) ואפילו אדריאן סילבה שהוחתם בעבר במכבי חיפה. שם חם חדש הוא המגן של לוריין, רפאל גאררו, שמבוקש בברצלונה, בריאל מדריד ובליברפול.



לפורטוגל מזמן לא היו שמות חמים כאלה משולבים עם שחקנים מנוסים, וזה אולי המפתח להצלחה. רונאלדו עצמו אמר שמאז שהוא משחק בנבחרת לא היו לה כל כך הרבה שחקנים צעירים ומבטיחים. סאנצ'ס בן ה־18 צפוי לקבל דקות משחק ביורו, למרות חוסר הניסיון שלו. פורטוגל אולי הנבחרת המנוסה בבית, אבל אוסטריה ואיסלנד ייתנו לה פייט, והונגריה עלולה להפתיע. הבעיה העיקרית של פורטוגל היא היעדר חלוץ קלאסי. רונאלדו עשוי לשחק את ה"9 מזויף" בחוד, אבל הוא לא אוהב כל כך את התפקיד. ריקרדו קוורסמה הוא היחיד שיכול לפתוח במשבצת הזאת. בכל מקרה, רונאלדו הצהיר בפירוש שהוא שואף להניף את הגביע.



מקום בדירוג פיפ"א: 8


מה עשו ביורו הקודם: חצי גמר


הישג שיא ביורו: הפסידו בגמר 2004 ליוון


מאמן: פרננדו סנטוס


שחקן לשים עליו עין: רנאטו סאנצ'ס


נבחרת אוסטריה

תיאוריה מעניינת היא שבכל 12 שנה נרשמת הפתעה באליפות אירופה. דנמרק זכתה בטורניר ב־1992 אחרי שהוזמנה במקום יוגוסלביה, שהורחקה מהאו"ם מכל פעילות ספורטיבית עקב מלחמת האזרחים. הדנים הגיעו אז לטורניר וזכו בו עם ריצ'רד נילסן. 12 שנה לאחר מכן, ב־2004, הדהימה יוון כשזכתה ביורו, לאחר שאף עיתונאי יווני לא האמין שיעפילו מעבר לשלב הבתים. רבים סבורים שכעת, 12 שנה לאחר הטורניר ההוא בפורטוגל, מסוגלת אוסטריה לייצר סנסציה אחרי שהרשימה במוקדמות עם 9 ניצחונות מ־9 משחקים אחרי תיקו מול שוודיה במשחק הראשון. הבעיה היא שדווקא במשחקי ההכנה נרשמה ירידה דרסטית ביכולת של הנבחרת, שבקושי ניצחה את מלטה החלשה 1-2 והפסידה 2-0 להולנד.



המאמן מרסל קולר השוויצרי, שהגיע כמעט אלמוני לאוסטריה והתקבל בחשש גדול מצד הפרשנים, עשה עבודה מצוינת במוקדמות, אבל כעת שוב תוהים אם הוא האיש הנכון. קולר שיחק עם נבחרת שווייץ תחת רוי הודג'סון ביורו 1996. חלק מכוכבי הנבחרת האוסטרית לא בכושר, בהם הכוכב הגדול דויד אלבה מבאיירן מינכן, שנראה עייף וחסר השראה. שאר שחקני המפתח, כמו שוער אוסטריה וינה רוברט אלמר, בלם לסטר סיטי כריסטיאן פוקס, בלם דינמו קיב אלכסנדר דרגוביץ' וחלוץ פ.צ באזל מארק ינקו, לא בשיאם. יו"ר ההתאחדות האוסטרית ליאו וינדטנר אמר שאינו חושש מכיוון שהנבחרת הציגה כדורגל מצוין במוקדמות והיא לא יכולה להתרסק בטורניר.



אם לחזור לרושם החיובי שהותירה אוסטריה במוקדמות, אפשר לציין שיש לנבחרת חבורת ליגיונרים מרחבי אירופה, ורק השוער אלמר מגיע מהליגה המקומית. 15 משחקני הסגל המורחב של הנבחרת משחקים בבונדסליגה. מצד שני, אוסטריה עדיין חסרת ניסיון. בית 6 הוא סוג של "בית מוות", שבו אולי לפורטוגל יש יתרון קטן על האחרות, אבל כל השאר די פתוח. ה"אוסוול־מאנשפט" טובים מהונגריה ומאיסלנד, אבל כל תוצאה אפשרית. האוסטרים צריכים להיזהר, משום שבשלוש הטורנירים האחרונים שבהם הופיעו – כולל זה שאירחו ב־2008 וקיבלו כרטיס חופשי - הודחו כבר בשלב הבתים.



מקום בדירוג פיפ"א:
10


מה עשו ביורו הקודם: לא השתתפו


הישג שיא ביורו: שלב הבתים


מאמן: מרסל קולר


שחקן לשים עליו עין: דויד אלבה



מארק ינקו. צילום: ללא קרדיט



נבחרת איסלנד

כולם שואלים איך מדינה בת 300 אלף תושבים הצליחה להעמיד נבחרת שעלתה לראשונה בתולדותיה לטורניר גדול. התשובה היא עבודה קשה, תכנון לטווח רחוק וחשיבה נכונה. רק לפני שש־שבע שנים איסלנד הייתה מנצחת פעם בשבעה משחקים, האצטדיונים היו ריקים והנבחרת הייתה בדרג השלישי במקרה הטוב. כדורגל היה ספורט של קיץ בלבד. השינוי הגדול החל בתשתיות: בעבר היה באיסלנד רק אצטדיון מקורה אחד שאפשר היה להתאמן בו גם בחורף. היום יש שם 13 כאלה. נוסף לכך הוקמו ברחבי המדינה 30 מגרשים עם דשא סינתטי, 154 אצטדיונים קטנים ו־148 שטחים מגודרים בטבע שאפשר לשחק בהם.



ההחלטה הייתה לתת לכולם לשחק כל הזמן ובכל מצב. גם ההשקעה בנוער מטורפת: בכל קבוצת נוער באיסלנד כיום המאמן חייב להחזיק לפחות בתעודת פרו ב' של אופ"א. ארנור גודיונסן, אביו של הכוכב הוותיק איידור, היה אחד מחלוצי הליגיונרים של איסלנד ואמר שפעם היה הנציג הבודד באירופה של האי הקטן, וכיום יש לו 20 ליגיונרים שיכולים לשחק ב־11 של הנבחרת.



מאמן הנבחרת, לארס לאגרבק השוודי, כל כך פופולרי באיסלנד, עד שהוא יכול להתמנות לנשיא המדינה אם רק ירצה. הוא הצליח עם הנבחרת השוודית במונדיאל 2002 וביורו 2004, אבל במונדיאל 2010 בדרום אפריקה נכשל לחלוטין עם ניגריה, והעלילו עליו שהוא שיחד את ההתאחדות לקבל את הג'וב. באיסלנד הוא הוכיח שיש לו כישרון גדול להוליך נבחרת שהיא סיפור סינדרלה בערך כמו לסטר בפרמייר־ליג. כיום גם הנבחרת עצמה סופר פופולרית, עד כדי כך שכל 10,000 הכרטיסים למשחקיה הביתיים באצטדיון לאוגרדלסבלור סופג הנקודות נמכרים תוך פחות משעה.



גם הכדורגל של איסלנד השתנה. ב־1998, כשהם סיימו ב־1-1 מול צרפת במוקדמות יורו 2000, היו להם חמישה בלמים שהיו מעבירים כדורים ארוכים להתקפה, והקישור לא היה קיים. היום איסלנד משחקת כדורגל מסוגנן. ההגנה שלהם מאורגנת ולא ספגה שישה משחקים במוקדמות, כולל בשני משחקים מול הולנד. יש להם שחקנים בליגות טובות באירופה, כשאיידור גודיונסן בן ה־37, ששיחק בברצלונה וזומן לנבחרת לפני שהוא פורש, יכול להוסיף ניסיון. שחקנים נוספים שיכולים לרתק הם גילפי סיגורדסון מסוונסי וקולבין סיגתורסון, סגן מלך השערים של הנבחרת, מנאנט.



מקום בדירוג פיפ"א: 34


מה עשו ביורו הקודם: לא השתתפו


הישג שיא ביורו: ההעפלה הנוכחית


מאמן: לארס לאגרבק


שחקן לשים עליו עין: גילפי סיגורדסון



נבחרת הונגריה

אחת הנבחרות החלשות בטורניר, אבל עדיין צריך להוריד בפניהם את הכובע על עצם ההעפלה. המאמן הגרמני ברנד שטורק זכה ככדורגלן עם דורטמונד בגביע הגרמני ב־1989. הוא נהפך לעוזר מאמן בהרטה ברלין, וולפסבורג, פרטיזן בלגרד ודורטמונד, הדריך את קזחסטן והובא להונגריה כמאמן הנבחרת עד גיל 20. אבל כאשר פאל דרדאי פוטר, הוא לקח את מקומו במטרה להוליך את ההונגרים לעלייה ליורו 2020 בתוכנית עבודה לשש שנים. ההצלחה הייתה מוקדמת יותר, ואחרי 30 שנה הונגריה חזרה לטורניר הגדול הראשון שלה. באליפות אירופה שיחקה לאחרונה ב־1972 והגיעה עד לחצי הגמר.



שטורק הוא מאמן עם אומץ. הוא הביא צוות שעבד איתו בקבוצות קודמות ולא היסס להסתכן בהחלטות לא פופולריות כשזימן את לאסלו קליינהייסלר, הונגרי בן 21 עם שורשים גרמניים, לשני המשחקים הקובעים בפלייאוף, למרות שלא שיחק באף קבוצה באותה עת. למאמן השפעה גדולה בהתאחדות ההונגרית, הוא דאג למשל שמחזור הליגה בהונגריה יבוטל כדי שהנבחרת תתאמן לפלייאוף. התוצאה הייתה שהונגריה עלתה ליורו אחרי שגברה פעמיים על נורבגיה. הוא עשה כרצונו, למרות ביקורת מצד התקשורת.



ההתקפה של הונגריה נראית סבירה לחלוטין, עם שלושה חלוצים טובים יחסית - כריסטיאן נמת', תמאש פרישקין (אקס מכבי חיפה) ובאלז' ג'וג'אק. ההגנה היא עדיין החלק החלש שלה, אבל השוער גאבור קיראלי הוא הסמל של הנבחרת. קיראלי בן ה־40 יהיה זקן השוערים שהופיע אי פעם בטורניר.



סימן ההיכר של השוער האגדי הוא מכנסי הטרנינג האפורים שהוא לובש במשחקי הנבחרת מאז גיל 20. הסיבה? כששיחק בגיל צעיר בהאלדאס היו לו מכנסיים שחורים שלא כובסו. במקומם האפסנאי נתן לו מכנסי טרנינג אפורים, שאיתם לא הפסיד תשעה משחקים, ומאז הם הקמע שלו. הוא שיחק בין היתר בהרטה ברלין, בקריסטל פאלאס ובמינכן 1860, ועכשיו חזר לקבוצה שבה החל את הקריירה. אוהדי הונגריה מסתובבים במשחקים בטרנינגים אפורים בגללו. האם זה יעבוד בצרפת? לא ברור, אבל הונגריה יכולה להפתיע כמה פרשנים. שטורק לקח נבחרת צעירה לטורניר וטוען שאומץ הלב שגילו במוקדמות יעבוד גם במשחקי הבית.



מקום בדירוג פיפ"א: 20


מה עשו ביורו הקודם: לא השתתפו


הישג שיא ביורו: חצי גמר ב־1972


מאמן: ברנד שטורק


שחקן לשים עליו עין: אדם שלאי



גאבור קיראלי. צילום: ללא קרדיט.